CZĘSTO ZADAWANE PYTANIA

Wyjazd dziecka na wakacje to wiele pojawiających się pytań i wątpliwości. Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej występujące kwestie. Mamy nadzieję, że pomogą rozwiać wszelkie wątpliwości i kolonie na Mazurach będą jak co roku udane! Gdyby potrzebne były dodatkowe informacje, zachęcamy do kontaktu telefonicznego, mailowego lub osobistego.

Oczywiście jest taka możliwość. Szczególnie dziecko, które jest pierwszy raz uczestnikiem kolonii ucieszy się z takich odwiedzin. Warto uzgodnić z dzieckiem oraz wychowawcą termin i godzinę odwiedzin, by mieć pewność, że uczestnik będzie wówczas na terenie ośrodka (a nie na przykład na wycieczce lub na zajęciach na „poligonie”). Po przybyciu do ośrodka należy natomiast zgłosić się do kierownika kolonii, który umożliwi kontakt z dzieckiem.
Dorośli mają wstęp na teren całego ośrodka jedynie podczas Pikniku Rodzinnego. Zachęcamy do odwiedzin właśnie w dniu Pikniku, który odbywa się raz w turnusie w godzinach 11-16. W pozostałe dni odwiedziny odbywają się w obrębie Recepcji.

Możliwość odwiedzin na koloniach będzie zależna od aktualnych wytycznych sanitarnych Ministerstwa Zdrowia, Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Wybierając formę kolonii należy wziąć pod uwagę:
  • zainteresowania dziecka,
  • swoje możliwości finansowe,
  • stan zdrowia dziecka.

Przygotowanie dziecka zależy od jego wieku oraz od tego, czy już uczestniczyło w jakichś obozach. Jeżeli to jest pierwsza samodzielna przygoda Twojego dziecka, omówcie zasady, jakich ma przestrzegać na kolonii, czyli np.: słuchać się wychowawcy, utrzymywać porządek w pokoju i rzeczach osobistych, nie kłócić się z innymi uczestnikami, przestrzegać zasad dobrego zachowania. Wyjaśnij, że jeżeli ma problem, może w każdej chwili zwrócić się do wychowawcy.
Zapytaj dziecko, jakie ma obawy w związku z wyjazdem (np. „A jak mnie dzieci nie polubią?”). Uspokój go, że na kolonii jest wielu uczestników i na pewno pozna nowych kolegów i koleżanki.
Jeżeli dziecko uczestniczyło już kiedyś w tego typu wyjazdach, porozmawiaj z nim o jego odczuciach. Zapytaj, co było nie tak, czy czymś się stresuje. Postarajcie się wspólnie znaleźć rozwiązanie. Taka rozmowa pomoże dziecku podejść do wyjazdu z większym entuzjazmem.
Idźcie z dzieckiem na wspólne zakupy związane z kolonią, to pozwoli mu oswoić się z myślą o wyjeździe.

Nie ma konkretnej kwoty, jaką należy dać dziecku. Musimy wziąć pod uwagę wiek dziecka oraz program kolonii. Małym dzieciom, które dopiero uczą się rozporządzać pieniędzmi, możemy wydzielić określoną sumę na każdy dzień (np. 10 zł). Starsze dzieci mogą pieniędzmi rozporządzać same. Należy pamiętać, że każdy uczestnik kolonii ma zapewnione cztery posiłki dziennie (śniadanie, drugie śniadanie lub podwieczorek, obiad i kolację), a wszystkie atrakcje na kolonii są bezpłatne. Ewentualne wydatki dziecka będą obejmować drobne wydatki na wycieczkach lub słodycze i napoje w sklepiku. Uczul także dziecko, żeby nie chwaliło się, ile ma pieniędzy i żeby nie trzymało ich na widoku. Można zaopatrzyć dziecko w saszetkę zawieszaną na szyi.
Sugerujemy, by najmłodsze dzieci na samym początku kolonii oddawały część kwoty do depozytu swojemu wychowawcy, a sobie zostawiały niewielką sumę na drobne wydatki. Dla wygody lepiej przygotować dziecku kilka banknotów niż jeden.

Nie. Dziewczynki i chłopcy są kwaterowani oddzielnie. Dotyczy to zarówno pokojów w pawilonach, jak i namiotów.

Na naszych koloniach zatrudniona jest wykwalifikowana kadra wychowawców, pedagogów, instruktorów, ratowników wodnych. Każdy wychowawca, zgodnie z prawem, musi mieć zaświadczenie o ukończeniu kursu wychowawcy kolonijnego albo być czynnym nauczycielem lub instruktorem harcerskim. Są to osoby kreatywne oraz odpowiedzialne. Państwa dzieci są pod najlepszą opieką.

Listę potrzebnych rzeczy najlepiej stworzyć razem z dzieckiem. Zadajmy mu pytania: „Czego będziesz potrzebował w czasie kolonii? na plaży? na wycieczce?”.

  • Trzymajmy się raczej zasady – im mniej, tym lepiej. Nie trzeba dawać wielu ubrań i kosmetyków. Dzieci przeważnie chodzą w tej samej ulubionej odzieży.
  • Nie poleca się też dawać dziecku drogich ubrań na kolonie w lesie – łatwo jest zniszczyć podczas wielu aktywnych zajęć. Daj raczej dziecku bluzkę i spodnie „do zniszczenia”.
  • Bardziej eleganckie ubrania daj dziecku na dyskoteki.
  • Należy zabrać własne ręczniki i kosmetyki.
  • Uczestnicy obozów pod namiotami muszą mieć własny śpiwór, zalecamy też dla wygody zabrać latarkę.
  • Pamiętaj o legitymacji szkolnej, klapkach pod prysznic, czapce z daszkiem oraz kremie do opalania i spreju na owady (dla młodszych dzieci sugerujemy przeciw owadom opaski lub kremy, żeby sprej nie stał się przedmiotem zabawy).
  • Pamiętaj o bagażu podręcznym - może to być mały plecak, który przyda się również w czasie wycieczek. Spakuj do niego tyle rzeczy, ile dziecko uniesie, zapakuj kanapki (niewskazane jest dawanie na podróż chipsów lub wyrobów czekoladowych) i małą butelkę wody. Przyda się też książka lub czasopismo do czytania albo karty do gry, jeśli podróż jest długa (to sprzyja integracji z innymi uczestnikami w czasie podróży). Schowaj w łatwo dostępnym miejscu legitymację szkolną i upewnij się, że dziecko wie, w którym miejscu jest schowana.
  • Pakuj się wspólnie z dzieckiem. Dzięki temu zapamięta ono, gdzie ma spakowane konkretne rzeczy.
  • Powiedz mu także, jak ma przechowywać brudne ubrania.
  • Nie wolno przywozić rzeczy niebezpiecznych, np. noży oraz własnego sprzętu specjalistycznego.

Na naszych koloniach istnieje stały harmonogram dnia. Cały dzień podzielony jest na sześć bloków programowych, trwających po 1,5 godziny każdy. Dzień zawiera punkty stałe, takie jak pobudka, zaprawa poranna, posiłki, przerwa poobiednia. W czasie bloków odbywają się zajęcia programowe: warsztaty oraz zajęcia aktywne, a bloki bez zajęć programowych wypełnione są grami i zabawami lub plażowaniem z kąpielami. Dzieci mają zapełniony cały dzień zajęciami.

.

To zależy od potrzeb dziecka. Zalecamy nie dzwonić zbyt często, ponieważ może to przeszkadzać dziecku w zaaklimatyzowaniu się w grupie. Można ustalić z dzieckiem system komunikacji (np. jeden telefon dziennie) oraz w nagłych sytuacjach. Poproś, aby dziecko podało Ci godziny przerw między zajęciami, aby nie przerywać mu ich telefonami.

W celu zapewnienia bezpiecznego przebiegu atrakcji w naszym ośrodku obowiązuje zasada, że uczestnicy korzystają z telefonów i innych urządzeń elektronicznych w przerwach między zajęciami. Stołówka jest strefą wolną od telefonów. W czasie zajęć, posiłków oraz ciszy nocnej telefony powinny być wyłączone, można też je zdeponować u wychowawcy. Zapewniamy stały kontakt telefoniczny z wychowawcą.

Nie zaleca się dawania dziecku drogiego sprzętu na kolonie, typu konsole do gry lub drogie aparaty fotograficzne. Dzieci zaaferowane zajęciami lub atrakcjami na wycieczce często zapominają o swoich rzeczach. Wartościowy sprzęt sugerujemy oddać wychowawcy do depozytu, z całą pewnością będzie u niego bezpieczny.

Nie. Dziecko jest ubezpieczone przez biuro od następstw nieszczęśliwych wypadków.

Na koloniach zatrudniona jest wykwalifikowana pielęgniarka, która dopilnuje, aby dziecko zażywało stałe leki o wyznaczonych porach. Konieczne jest podanie w karcie kwalifikacyjnej informacji o wszystkich przyjmowanych przez dziecko lekach oraz chorobach (w tym uczuleniach). Wszystkie lekarstwa przywiezione przez uczestników przechowywane są u pielęgniarki. Należy je spakować i opisać (imię i nazwisko dziecka oraz dawkowanie).

Nie należy dawać dzieciom żadnych parafarmaceutyków do samodzielnego przyjmowania. Odpowiednie środki znajdują się u pielęgniarki.

Kolonie od obozu młodzieżowego różnią się między innymi:

  • rodzajem pracy z dziećmi i młodzieżą – obozy to forma aktywności zakładająca luźniejszą atmosferę, przeznaczone dla dzieci i młodzieży starszych, zaradnych lub chcących nauczyć się zaradności,
  • rodzajem zakwaterowania – koloniści najczęściej śpią w budynkach murowanych, obozowicze pod namiotami, choć nie jest to regułą.

Nazwanie wypoczynku letniego kolonią lub obozem zależy od organizatora danej formy. Często obozy i kolonie mają zbliżoną formę, a różnice między nimi dookreśla sam organizator.